Tuesday, June 06, 2006
Har Sinai: Blissful union or shotgun wedding?
Hello all -
I realize Yomtov's over, and I hope you all enjoyed, but the Rosh Kollel of Kollel Kehilas Sassov suggested I post some discussion material I put together for learning on Leil Shavuos. Some of these ideas are covered elsewhere in the blogosphere, but here's my $0.02.
Free translation:
(Shemos 19: 16-19) And it was on the third day, in the morning, and there were noises and thunder and thick clouds on the mountain, and a very strong shofar sound, and the entire nation, who were in the camp, trembled. And Moshe took the nation out toward Hashem, from the camp, and they stood beneath the mountain. And Mount Sinai was covered with smoke, because Hashem had descended upon it in fire, and the smoke rose like that of a furnace, and the whole mountain trembled greatly. And the sound of the shofar grew increasingly strong, Moshe spoke, and Hashem answered him with a voice.
יד וְכָל-הָעָם רֹאִים אֶת-הַקּוֹלֹת וְאֶת-הַלַּפִּידִם, וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר, וְאֶת-הָהָר, עָשֵׁן; וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ, וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק.
(Shemos 20:14) And the whole nation saw the voices, and the flames, and the sound of the shofar, and the mountain, smoking, and the nation saw and shook, and they stood at a distance.
1. Hashem spoke to each person, according to his/her capacity.
מדרש שמות רבה
אנכי ה' אלקיך, הה"ד (דברים ד): השמע עם קול אלקים. המינין שאלו את ר' שמלאי, א"ל: אלוהות הרבה יש בעולם? אמר להם: למה? אמרו לו: שהרי כתיב, השמע עם קול אלקים! אמר להם: שמא כתוב מדברים, אלא מדבר. אמרו לו תלמידיו: רבי לאלו דחית בקנה רצוץ, לנו מה אתה משיב? חזר ר' לוי ופירשה, אמר להם: השמע עם קול אלקים, כיצד? אילו היה כתוב קול ה' בכחו, לא היה העולם יכול לעמוד, אלא קול ה' בכח,
בכח של כל אחד ואחד. הבחורים לפי כחן, והזקנים לפי כחן, והקטנים לפי כחן.
אמר הקב"ה לישראל: לא בשביל ששמעתם קולות הרבה, תהיו סבורין שמא אלוהות הרבה יש בשמים, אלא תהיו יודעים שאני הוא ה' אלקיך, שנאמר (שם ה): אנכי ה' אלקיך:
2. Each person attained clarity, certainty, and freedom from doubt, accepting the Torah with love.
מדרש שיר השירים רבה
ישקני מנשיקות פיהו, אמר רבי יוחנן:מלאך היה מוציא הדיבור מלפני הקדוש ברוך הוא, על כל דיבור ודיבור ומחזירו על כל אחד ואחד מישראל, ואומר לו: מקבל אתה עליך את הדיבור הזה? כך וכך דינין יש בו, כך וכך עונשין יש בו, כך וכך גזרות יש בו, וכך מצוות וכך קלים וחמורים יש בו, כך וכך מתן שכר יש בו. והיה אומר לו ישראל: הן. וחוזר ואומר לו: מקבל את אלקותו של הקדוש ברוך הוא? והוא אומר לו: הן והן, מיד היה נושקו על פיו,
ורבנין אמרין: הדיבור עצמו, היה מחזר על כל אחד ואחד מישראל, ואומר לו: מקבלני את עליך? וכו'
Free translation:
R’ Yochanan said: An angel brought out each commandment from before Hashem and presented it to every single Jew. And [the angel] said: “Do you accept this commandment? It includes such-and-such laws, such-and-such punishments, such-and-such decrees, such-and-such mitzvos, both easy and difficult, and such-and-such reward.”
And the Jew replied, “Yes.”
[The angel] replied: “Do you accept Hashem’s G-dliness?”
And the Jew answered: “Yes, yes!”
Immediately, [the angel] kissed the Jew…
And the Rabbis say, [it was not an angel, but] each commandment presented itself to each Jew…
3. Each person found the aspect of Torah that resonated with him/her.
וכל העם רואים את הקולות... The whole nation saw the voices
מסכת אבות פרק ב,יב: אמר להם, רואה אני את דברי אלעזר בן ערך מדבריכם, שבכלל דבריו דבריכם
מסכת שקלים פרק ד,ז: אמר רבי עקיבה, רואה אני את דברי רבי אליעזר מדברי רבי יהושוע
4. Hashem forced us to accept the Torah by threatening us with immediate destruction.
מסכת שבת, דף פח.: ויתיצבו בתחתית ההר א"ר אבדימי בר חמא בר חסא מלמד שכפה הקב"ה עליהם את ההר כגיגית ואמר להם אם אתם מקבלים התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם א"ר אחא בר יעקב מכאן מודעא רבה לאורייתא אמר רבא אעפ"כ הדור קבלוה בימי אחשורוש דכתיב (אסתר ט) קימו וקבלו היהודים קיימו מה שקיבלו כבר
Free translation, bold text:
Hashem covered them with the mountain …and said to them: If you accept the Torah, fine. But if not, your burial will be there.
How can we reconcile these conflicting ideas?
Tosfos: Even though they had already said “נעשה ונשמע,” it was possible that they’d renege on that promise when they saw the great fire and experienced the overwhelming revelation.
Ramban: נעשה ונשמע did not happen until the day after מעמד הר סיני, as it is recorded several chapters later in פרשת משפטים.
Maharsha: נעשה ונשמע didn’t count as a full acceptance. A formal treaty and oath were also required.
Midrash Tanchuma: נעשה ונשמע covered only .תורה שבכתבThey needed to be forced into accepting תורה שבעל פה, because it is far more complex and difficult. דעת זקנים מבעלי התוס' brings a similar explanation.
Aish Kodesh (building on the Midrash Tanchuma): The תורה שבעל פה that actually defines and explains the written Torah was included in נעשה ונשמע. The additional rules, boundaries, restrictions, and stringencies placed on us by the חכמים of each generation are what we refused to accept until Hashem threatened us. And this shows us how important these restrictions are; our very lives are forfeit if we violate them. Conversely, we are entitled to rewards in this world for the additional observances we take on.
Kli Yakar: This was no coercion. Rather, Hashem was telling us that we can only achieve true life through the Torah, and if we refuse it at any point, we are doomed to living meaningless lives in this world and we gain no reward in the next. (He explains the continuation of the גמרא’s discussion as well.)
Maharal: Even though we accepted the Torah with love, Hashem had to demonstrate that our acceptance wasn’t a matter of choice, because had we not accepted the Torah, the world would have ceased to exist (see the גמרא above). To offer the Torah to the Jews based on their willingness to accept it would create the erroneous assumption that the Torah was dispensable. Thus G-d had to force them to accept it despite their ready consent, to hammer home the idea that the alternative of living without it simply does not exist. (For further discussion, see
http://www.aish.com/shavuotsinai/shavuotsinaidefault/We_Will_Do_and_We_Will_Hear.asp)
Meshech Chochmah: The revelation at Sinai was so intense and undeniable, our ability to exercise free will disappeared. Our psyches became angelic; accepting the Torah was the only choice we could possibly make (as explained in the גמרא). Thus, allegorically, Hashem covered us with the mountain. (He explains the continuation of the גמרא’s discussion as well.)
Contemporary Rabbanim seem to take the “Mamesh both” approach:
R’ Avraham Kalev of Yeshivat Bet El: Accepting the Torah isn’t something we can choose to do on our own, nor is it something we can be forced into. The bond between Hashem and the Jewish people had to be created from both sides – with Hashem forcing His rule upon us, and our accepting it willingly.
(For more discussion, visit www.yeshiva.org.il)
R’ Asher Weiss of Yeshivat Bet El: We didn’t run away when Hashem put the mountain over us, which demonstrated the depth of our commitment and love. Also, Hashem put the mountain over us to establish the fact that we are obligated to observe the Torah even when we’re not inspired, uplifted, and on the spiritual level where we accept it wholeheartedly (see the Kli Yakar, above).
(For more discussion, visit www.yeshiva.org.il)
May we all merit to see the holy words of Resh Lakish fulfilled במהרה בימינו – let it be tonight.
אמר ר"ל עתיד הקב"ה להחזירן לנו שנאמר (ישעיהו לה) ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברנה ושמחת עולם על ראשם-- שמחה שמעולם על ראשם
שבת שלום וחג שמח
Gutt Shabbos Gutt Yomtov!!
Gutt Yomtov Gutt Shabbos!!
I realize Yomtov's over, and I hope you all enjoyed, but the Rosh Kollel of Kollel Kehilas Sassov suggested I post some discussion material I put together for learning on Leil Shavuos. Some of these ideas are covered elsewhere in the blogosphere, but here's my $0.02.
בס''ד
שבעות – 5766 – Shavuos – 2006
טז וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר, וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל-הָהָר, וְקֹל שֹׁפָר, חָזָק מְאֹד; וַיֶּחֱרַד כָּל-הָעָם, אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה. יז וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת-הָעָם לִקְרַאת הָאֱלֹקים, מִן-הַמַּחֲנֶה; וַיִּתְיַצְּבוּ, בְּתַחְתִּית הָהָר. יח וְהַר סִינַי, עָשַׁן כֻּלּוֹ, מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה', בָּאֵשׁ; וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן, וַיֶּחֱרַד כָּל-הָהָר מְאֹד. יט וַיְהִי קוֹל הַשֹּׁפָר, הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד; מֹשֶׁה יְדַבֵּר, וְהָאֱלֹקים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל.
שבעות – 5766 – Shavuos – 2006
טז וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר, וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל-הָהָר, וְקֹל שֹׁפָר, חָזָק מְאֹד; וַיֶּחֱרַד כָּל-הָעָם, אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה. יז וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת-הָעָם לִקְרַאת הָאֱלֹקים, מִן-הַמַּחֲנֶה; וַיִּתְיַצְּבוּ, בְּתַחְתִּית הָהָר. יח וְהַר סִינַי, עָשַׁן כֻּלּוֹ, מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה', בָּאֵשׁ; וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן, וַיֶּחֱרַד כָּל-הָהָר מְאֹד. יט וַיְהִי קוֹל הַשֹּׁפָר, הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד; מֹשֶׁה יְדַבֵּר, וְהָאֱלֹקים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל.
Free translation:
(Shemos 19: 16-19) And it was on the third day, in the morning, and there were noises and thunder and thick clouds on the mountain, and a very strong shofar sound, and the entire nation, who were in the camp, trembled. And Moshe took the nation out toward Hashem, from the camp, and they stood beneath the mountain. And Mount Sinai was covered with smoke, because Hashem had descended upon it in fire, and the smoke rose like that of a furnace, and the whole mountain trembled greatly. And the sound of the shofar grew increasingly strong, Moshe spoke, and Hashem answered him with a voice.
יד וְכָל-הָעָם רֹאִים אֶת-הַקּוֹלֹת וְאֶת-הַלַּפִּידִם, וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר, וְאֶת-הָהָר, עָשֵׁן; וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ, וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק.
(Shemos 20:14) And the whole nation saw the voices, and the flames, and the sound of the shofar, and the mountain, smoking, and the nation saw and shook, and they stood at a distance.
1. Hashem spoke to each person, according to his/her capacity.
מדרש שמות רבה
אנכי ה' אלקיך, הה"ד (דברים ד): השמע עם קול אלקים. המינין שאלו את ר' שמלאי, א"ל: אלוהות הרבה יש בעולם? אמר להם: למה? אמרו לו: שהרי כתיב, השמע עם קול אלקים! אמר להם: שמא כתוב מדברים, אלא מדבר. אמרו לו תלמידיו: רבי לאלו דחית בקנה רצוץ, לנו מה אתה משיב? חזר ר' לוי ופירשה, אמר להם: השמע עם קול אלקים, כיצד? אילו היה כתוב קול ה' בכחו, לא היה העולם יכול לעמוד, אלא קול ה' בכח,
בכח של כל אחד ואחד. הבחורים לפי כחן, והזקנים לפי כחן, והקטנים לפי כחן.
אמר הקב"ה לישראל: לא בשביל ששמעתם קולות הרבה, תהיו סבורין שמא אלוהות הרבה יש בשמים, אלא תהיו יודעים שאני הוא ה' אלקיך, שנאמר (שם ה): אנכי ה' אלקיך:
[Hashem’s voice spoke at the] level attuned to each person: The young men at their level, the elderly at their level, and the children at their level.
2. Each person attained clarity, certainty, and freedom from doubt, accepting the Torah with love.
מדרש שיר השירים רבה
ישקני מנשיקות פיהו, אמר רבי יוחנן:מלאך היה מוציא הדיבור מלפני הקדוש ברוך הוא, על כל דיבור ודיבור ומחזירו על כל אחד ואחד מישראל, ואומר לו: מקבל אתה עליך את הדיבור הזה? כך וכך דינין יש בו, כך וכך עונשין יש בו, כך וכך גזרות יש בו, וכך מצוות וכך קלים וחמורים יש בו, כך וכך מתן שכר יש בו. והיה אומר לו ישראל: הן. וחוזר ואומר לו: מקבל את אלקותו של הקדוש ברוך הוא? והוא אומר לו: הן והן, מיד היה נושקו על פיו,
ורבנין אמרין: הדיבור עצמו, היה מחזר על כל אחד ואחד מישראל, ואומר לו: מקבלני את עליך? וכו'
Free translation:
R’ Yochanan said: An angel brought out each commandment from before Hashem and presented it to every single Jew. And [the angel] said: “Do you accept this commandment? It includes such-and-such laws, such-and-such punishments, such-and-such decrees, such-and-such mitzvos, both easy and difficult, and such-and-such reward.”
And the Jew replied, “Yes.”
[The angel] replied: “Do you accept Hashem’s G-dliness?”
And the Jew answered: “Yes, yes!”
Immediately, [the angel] kissed the Jew…
And the Rabbis say, [it was not an angel, but] each commandment presented itself to each Jew…
3. Each person found the aspect of Torah that resonated with him/her.
וכל העם רואים את הקולות... The whole nation saw the voices
מסכת אבות פרק ב,יב: אמר להם, רואה אני את דברי אלעזר בן ערך מדבריכם, שבכלל דבריו דבריכם
מסכת שקלים פרק ד,ז: אמר רבי עקיבה, רואה אני את דברי רבי אליעזר מדברי רבי יהושוע
“Seeing,” in the Mishna, implies agreement and acceptance.
4. Hashem forced us to accept the Torah by threatening us with immediate destruction.
מסכת שבת, דף פח.: ויתיצבו בתחתית ההר א"ר אבדימי בר חמא בר חסא מלמד שכפה הקב"ה עליהם את ההר כגיגית ואמר להם אם אתם מקבלים התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם א"ר אחא בר יעקב מכאן מודעא רבה לאורייתא אמר רבא אעפ"כ הדור קבלוה בימי אחשורוש דכתיב (אסתר ט) קימו וקבלו היהודים קיימו מה שקיבלו כבר
Free translation, bold text:
Hashem covered them with the mountain …and said to them: If you accept the Torah, fine. But if not, your burial will be there.
How can we reconcile these conflicting ideas?
Tosfos: Even though they had already said “נעשה ונשמע,” it was possible that they’d renege on that promise when they saw the great fire and experienced the overwhelming revelation.
Ramban: נעשה ונשמע did not happen until the day after מעמד הר סיני, as it is recorded several chapters later in פרשת משפטים.
Maharsha: נעשה ונשמע didn’t count as a full acceptance. A formal treaty and oath were also required.
Midrash Tanchuma: נעשה ונשמע covered only .תורה שבכתבThey needed to be forced into accepting תורה שבעל פה, because it is far more complex and difficult. דעת זקנים מבעלי התוס' brings a similar explanation.
Aish Kodesh (building on the Midrash Tanchuma): The תורה שבעל פה that actually defines and explains the written Torah was included in נעשה ונשמע. The additional rules, boundaries, restrictions, and stringencies placed on us by the חכמים of each generation are what we refused to accept until Hashem threatened us. And this shows us how important these restrictions are; our very lives are forfeit if we violate them. Conversely, we are entitled to rewards in this world for the additional observances we take on.
Kli Yakar: This was no coercion. Rather, Hashem was telling us that we can only achieve true life through the Torah, and if we refuse it at any point, we are doomed to living meaningless lives in this world and we gain no reward in the next. (He explains the continuation of the גמרא’s discussion as well.)
Maharal: Even though we accepted the Torah with love, Hashem had to demonstrate that our acceptance wasn’t a matter of choice, because had we not accepted the Torah, the world would have ceased to exist (see the גמרא above). To offer the Torah to the Jews based on their willingness to accept it would create the erroneous assumption that the Torah was dispensable. Thus G-d had to force them to accept it despite their ready consent, to hammer home the idea that the alternative of living without it simply does not exist. (For further discussion, see
http://www.aish.com/shavuotsinai/shavuotsinaidefault/We_Will_Do_and_We_Will_Hear.asp)
Meshech Chochmah: The revelation at Sinai was so intense and undeniable, our ability to exercise free will disappeared. Our psyches became angelic; accepting the Torah was the only choice we could possibly make (as explained in the גמרא). Thus, allegorically, Hashem covered us with the mountain. (He explains the continuation of the גמרא’s discussion as well.)
Contemporary Rabbanim seem to take the “Mamesh both” approach:
R’ Avraham Kalev of Yeshivat Bet El: Accepting the Torah isn’t something we can choose to do on our own, nor is it something we can be forced into. The bond between Hashem and the Jewish people had to be created from both sides – with Hashem forcing His rule upon us, and our accepting it willingly.
(For more discussion, visit www.yeshiva.org.il)
R’ Asher Weiss of Yeshivat Bet El: We didn’t run away when Hashem put the mountain over us, which demonstrated the depth of our commitment and love. Also, Hashem put the mountain over us to establish the fact that we are obligated to observe the Torah even when we’re not inspired, uplifted, and on the spiritual level where we accept it wholeheartedly (see the Kli Yakar, above).
(For more discussion, visit www.yeshiva.org.il)
May we all merit to see the holy words of Resh Lakish fulfilled במהרה בימינו – let it be tonight.
אמר ר"ל עתיד הקב"ה להחזירן לנו שנאמר (ישעיהו לה) ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברנה ושמחת עולם על ראשם-- שמחה שמעולם על ראשם
שבת שלום וחג שמח
Gutt Shabbos Gutt Yomtov!!
Gutt Yomtov Gutt Shabbos!!